Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /storage/content/62/200662/sandrahalsaochnaprapati.se/public_html/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 4867 Bindväven ger kroppen sin form och stabilitet

Vad är bindväv?

Bindväven – fascian – är en elastisk vävnad som finns överallt i hela kroppen. Den binder ihop och ger kroppen sin form och stabilitet. Organ, nerver, ben, muskler, senor, ledband, ligament – allt är omgivet av bindväv i flera lager.

Fascian är uppbyggd av kollagen och elastin som gör att den både är seg och rörlig. Bindväven består av ett tredimensionellt nätverk av trådar som glider ovanpå varandra. När fascian mår bra är bindvävstrådarna hållfasta och de glider lätt ovanpå varandra. Då behöver inte musklerna arbeta så hårt och risken för problem och skador i muskler och ligament minskar. En smidig bindväv gör att hela kroppen känns spänstig.

Om bindvävstrådarna börjar stelna samlas det vätska mellan lagren och trådarnas glidförmåga försämras. Bindväven kan också börja klumpa ihop sig, cirkulationen försämras vilket leder till stagnation. Typiska symptom är stelhet, svullnad, knölig vävnad, trötthet och en strålande smärta.

Eftersom bindväven hänger ihop i hela kroppen har den ett eget inbyggt kommunikationssystem. De triggerpunkter som blir ömma vid träningsvärk eller när en skada uppstår sitter inte i musklerna utan i bindväven. Så om till exempel en höftmuskel blir kort och börjar strama kommuniceras det genom bindväven till andra muskler så att de också blir strama. Det här är kroppens sätt att kompensera när obalanser uppstår på olika ställen. En öm axel kan alltså bero på att något har hänt i höften – eller tvärtom!

När vi inser hur bindväven fungerar blir det lättare att förstå hur allt i kroppen hänger ihop. Och att det mesta går att påverka.

Ta hand om din bindväv!

  • Försök att inte stressa
  • Drick mycket vatten
  • Skrubba huden i duschen
  • Massera hårbotten när du tvättar håret
  • Sträck ofta på dig framför datorn och TV:n
  • Träna yoga, gympa eller löpning
  • Använd foamroller på ben och rygg
  • Använd triggerpunktsboll på ömma punkter
  • Rulla en boll under fotsulorna varje dag
  • Gå regelbundet på djupgående massage